Geschiedenis

Eduschool werkt met de tien tijdvakken die ook vaak in methodes worden gebruikt. Alle tijdvakken zijn terug te vinden in het spel Prikbord prikken. Uitgebreidere spellen die dieper ingaan op een bepaalde periode zijn bijvoorbeeld Kennistopper, Wist je dat? en Tegelvloer.

Biologie

Of het nu gaat om bloemen, dieren of mensen, Eduschool heeft er spellen voor. Neem nu Visvijver: daar zit bijvoorbeeld een onderdeel in waar gekozen moet worden of iets een bot of een orgaan is in het menselijk lichaam. Eén van de Honingraat-spellen gaat weer over heel iets anders: hoe ziet een madeliefje eruit, een vergeet-me-nietje of een edelweiss? Heel anders is het spel Wist je dat? In dit spel komt een onderwerp (de leeuw) uitgebreid aan de orde en moeten kinderen zelf in het spel informatie verzamelen.

Natuurkunde

Natuurkunde moet je vooral ‘doen’. Toch valt er digitaal nog wel wat te leren. Zo moet in Visvijver gekozen worden of iets drijft of zinkt en of iets wel of niet magnetisch is. Naast de ‘echte’ natuurkundige onderwerpen heeft Eduschool ook spellen met een meer technische achtergrond. Een voorbeeld hiervan is het spel Hefboom. Door dit spel te spelen wordt een kind zich meer bewust waar het draaipunt bij een hefboom ligt, waar de last en waar de kracht ligt.

Aardrijkskunde

Hoe ziet de vlag van Duitsland er uit? Hoe ziet het beeld Cristo Redentor er uit of de Taj Mahal? Waar staat de Eiffeltoren of de Grote Muur? Het antwoord op de laatste twee vragen kunnen kinderen ontdekken met het spel Parkeerplaats.

Topografie

Leren vanaf een blaadje is niet meer nodig om de provincies van Nederland te leren, of bijvoorbeeld Duitsland of Spanje. Dat gaat veel leuker met Waar ligt het? Bij de provincies zijn er A-B en soms zelfs C-versies! In de leerkrachtenomgeving zijn toetsen te downloaden die direct aansluiten bij de spellen. In het spel Visvijver gaat het erom of kinderen weten waar een bepaald water ongeveer te vinden is: ligt de Nijl in Afrika of Amerika, enz.

Verkeer

Alle borden waar kinderen op de fiets en lopend mee te maken kunnen krijgen hebben een plekje in o.a. het spel Pas op! Er staan vier mogelijke betekenissen van het bord, maar welke is de juiste? Is het fout, dan wordt een hint gegeven over het bord. Datzelfde bord komt later in het spel nog een keer terug. Het spel Een bord vol werkt net andersom. De betekenis van een bord wordt gegeven en er moet vervolgens gekozen worden uit vier verschillende verkeersborden. Welke past bij de omschrijving?

Ontdekeiland

Op dit eiland zijn spellen voor de jongste kinderen te vinden. Zo leren ze bij Wat hoort bij wat bijvoorbeeld dat een spin en een web bij elkaar horen en dat een bolster bij een kastanje hoort. In Honingraat worden de kleuren geoefend en seriëren wordt spelenderwijs geoefend met Boemeltreintje. Daar moeten voorwerpen op volgorde gezet worden, zoals van groot naar klein en van dik naar dun.

Schateiland

Met de verdiende stukjes kaas kunnen kinderen op Schateiland kiezen welk spel hij/zij gaat spelen. Voor ieder spel is aangegeven hoeveel stukjes kaas moet worden ingeleverd. Eén van de spellen op schateiland is Letterdoolhof. Aan de hand van een omschrijving moeten de letters van het antwoord in de juiste volgorde worden gepakt. Bij Combicakes gaat het erom dat door cakejes te verwisselen er drie of meer op een rij komen te staan. Dat levert de nodige punten op.